grafipapatya
♾️Grafik Gurusu♾️
- Katılım
- 5 Eyl 2007
- Mesajlar
- 1,523
- Tepkime puanı
- 61
- Yaş
- 36
İnternette gezinirken buldum.İşinize yarar umuduyla ekledim.
· Yeni bir Doküman Oluşturmak İçin
File à New . Adsız yeni dökümanların , Untitled ifadesini izleyen bir numaradn oluşan, geçici bir adı olur. Freehand’i ilk kez çalıştırdığınızda farklı eylemlerden birini seçmenizi sağlayan bir sihirbaz ekrana gelir.
· Adsız Bir Dökümanı Kaydetmek İçin
File à Save ya da Save as komutunu verin. Save As Type menüsünden doküman türünü seçin.
Freehand Document, Freehand dosyalarının doğal formatıdır.
Freehand Template, dosyaların istenmeyen değişiklerden korunmasında kullanılır.
Editable EPS, Dosyayı QuarkXpress, Adobe Indesign ya da Adobe Page Maker gibi bir sayfa tasarım dosyasında kullanmak istiyorsak bu formatta kaydedilir.
· Bir Dökümanı Kapatmak İçin
File à Close. Daha önceden dökümanı kaydetmediyseniz, bir uyarı kutusu dökumanı kaydetmek isteyip istemediğinizi sorar.
Değişiklikleri kaydetmek için Yes düğmesine tıklayın.
Dökümanı en son kaydedildiği haliyle bırakmak için No tıklayın.
Dökumanu açık bırakmak için Cancel düğmesine tıklayın.
Yaptığınız eylemleri geri almak için Edit à Undo (Ctrl + Z), geri aldığımız eylemleri yenilemek için Edità Redo(Ctrl+Y).
· Bir Dökümanı Kapatmak İçin
Son kaydedilen sürüme geri dönmek için File à Revert komutunu verin. Dökumanınızı en son kaydedilmiş sürümünü geri yüklemek için Revert düğmesine tıklayın.
· Freehand’den Çıkmak İçin
Fileà Exit komutunu verin. Kaydedilmemiş dökuman yoksa program kapanır. Kaydedilmemiş dökuman varsa, Review iletişim kutusu açılır. Save Change iletişim kutusu ile birlikte açık bütün dökumanları görmek için Review düğmesine tıklayın. Kaydedilmemiş bütün işleri gözardı ederek bütün dökümanları kapatmak için Exit düğmesine tıklayın. Uygulamaya geri dönmek için Cancel tıklanır.
· Freehand Başlangıç Sihirbazı
Freehand’i çalıştırdığınızda, hoşgeldiniz sihirbazı çıkar.
New seçeneği yeni bir doküman açar.
Pervious File seçeneği üzerinde çalıştığınız en son dosyayı açar.
Open seçeneği daha önce kaydetmiş olduğunuz bir dökümanı açmanıza olanak veren Open iletişim kutusu açar.
Template seçeneği Freehand ile gelen şablonlardan birini açar.
FreeHand Help seçeneği, çevrimiçi Freehand yardımı bilgilerini açar.
· GÖRÜNTÜLEME SEÇENEKLERİ
Dosyalarınızı sonunda basılacakları biçimde görmek zorunda değilsiniz. Bu seçeneklerin bazıları çizimi daha ayrıntılı gösterir ama görüntülenmesinin de daha uzun sürmesine neden olur.
Preview kipi, çiziminizin nasıl basılacağının olası en iyi temsilini sunar.
Fast Preview kipinde temel renkleri görürsünüz, ancak harmanlar ve kademeli geçişler daha az ayrıntılı görüntülenir. Bu da ekranın Preview ekranına göre hızlı bir biçimde tekrar boyanmasına olanak verir.
Keyline kipinde sadece yolların şekillerini belirleyen dış kenarları görürsünüz. Bu kip nesnelerin seçilmesini kolaylaştırır ve ekranın çizimini hızlandırır.
Fast Keyline kipi harmanlar arasında daha az aşamayı sayıda aşamayı gösterir.
Flash Anti-alias, çiziminizin Macromedia Flah ve veya SWF filmi olarak ihraç edildiğinde nasıl görüneceğini gösterir. Çoğu çizimde bu kip nesnelerin kenarlarına hafif bulanıklılık verir.
· Cetvellerle Çalışmak
Gerçek hayatta olduğu gibi, Freehand cetvellerini de nesnelerin büyüklüklerini anlamak için kullanabilirsiniz. Freehand, dökuman penceresinin üstünde ve solunda yer alan iki cetvele sahiptir. Cetvelleri görmek için, View à Page Rulersà Show deyin. Freehand’in elektronik cetvellerinin ölçü birimlerini kolayca değiştirebilirsiniz. Dökuman penceresiin alt tarafındaki menüden sekiz ölçü biriminden birini işaretleyin. Dökumanlarınız bir ölçü birimindeyken, miktarları başka ölçü birimleri olarak girebilirsiniz, Freehand onları seçili birime çevirir.
Sayıdan sonra Pika için P,İnç için İ, Milimetre için m, Kyu için K, Santimetre için C, Piksel için X, Punto için PT yazın.
Cetvellerin sıfır noktası genellikle sayfanın sol alt köşesindedir. Ancak, syfanızdaki nesneleri ölçmenize kolaylık olması için bu konumu değiştirebilirsiniz. Sıfır noktasının konumunu değiştirmek için, sıfır noktası artı işaretini cetvelin sol üst köşesinden sürükleyin. Sıfır noktasını sayfanın sol üst köşesine sıfırlamak için cetvellerdeki artı işaretlerine çift tıklayın.
· Rehberlerle Çalışmak
Cetveller görünür haldeyken onları sayfalarınızda rehberler oluşturmak için kullanabilirisiniz. Cetveller ekranda mevcut iken üst (yatay) ya da sol(düşey) cetvelin üzerine getirin. Yatay bir rehber için farenin düğmesini basılı tuturak ok imlecini üst cetvelden sayfaya doğru sürükleyin ya da düşey bir rehber farenin düğmesine basılı tutarak ok imlecini sol cetvelden sayfaya doğru sürükleyin. Rehberi yerleştirmek için farenin düğmesini bırakın.
Bir rehberin konumunu değiştirmek için yeni konumuna sürüklemek için Pointer ya da Subselect aracını kullanın. Tek bir rehber silmek için, rehberi sayfadan yapıştırma panosuna pointer aracı ile sürükleyin.
Aynı anda birden fazla rehber çizgisi ile isterseniz, Guides iletişim kutusunu kullanmanız gerekir. Herhangi bir rehberi çift tıklayarak ya da View à Guides àEdit komutunu verin. Add düğmesini tıklayarak Add guides iletişim kutusu açın Horizontal (yatay) veya Vertical (dikey) seçeneğini işaretleyin. Aralarındaki boşluk miktarı eşit olan rehberlerin sayısını belirtmek için, Count düğmesine tıklayarak sayıyı girin. Rehberler arasında belirli mesafeler ayarlamak için Spacing düğmesini tıklayarak mesafeyi girin. Rehberlerin nerede başlayıp nerede biteceğini belirtmek için First ve Last alanlarını kullanın. Hangi sayfalarda rehberin görünmesini istiyorsak Page aralığını kullanın. Guides iletişim kutusuna dönmek için Add düğmesine basın. Guides iletişim kutusuna da OK deyin.
Rehberleri Guides iletişim kutusunu kullanarak silmek için, listeden istediğiniz rehber çizgisini seçin. Remove komutunu seçin. İşiniz bittiğinde Ok deyin. Guides iletişim kutusundaki Release düğmesi seçili rehberi normal bir yola dönüştürür.
Rehberlerin hareket etmesini önlemek için, onları kilitleyebiliriz. Rehberi Kilitlemek İçin, View à Guides à Lock komutunu verin. Nesnelerinizi taşıdığınız sırada rehberlere hizalanacak biçimde atlamalarını isteyebilirsiniz. Buna rehbere yapışma (snap to guide) adı verilir. Snap to Guide imleci nesnenin bir rehbere hizalanacak biçimde atladığını gösterir. Bunu devreye sokmak için Viewà Snap to Guides komutunu verin.
· Izgaralarla Çalışmak
Izgaralar rehberlere oranla daha güçlü ve kapsamlıdır. Tasarımınızı değiştirmeniz durumunda ızgaraların değiştirilmesi, rehberlere göre çok daha kolaydır. Dökuman ızgarasını görmek için View à Grid à Show komutunu verin. Dökumanın ızgara aralığını ayarlamak için View à Grid àEdit komutunu verin. Grid Size alanına ızgaranızın sanal çizgileri arasında olmasını istediğiniz mesafeyi yazın. Nesnelerle, kenarlarının daima ızgaraya denk geleceği biçimde çalışabiliriz. Snap to Grid özelliğini etkinleştirmek için Viewà à Snap to Grid deyin. Nesnelerin ızgaraya yapışması için ızgaranın görünür olması gerekmez.
Göreli bir Izgara ile Çalışmak İçin, Edità Grid iletişim kutusundaki Relative Grid seçeneğini işaretleyin. Izgaranın bir sayfanın kenarından başlaması yerine, göreli bir ızgara dökuman ızgarasının başlangıcı olarak seçili nesneyi kullanır.
Snap to Point özelliğini etkinleştirmek için, View à Grid à Snap to Point komutunu verin. İmlecin yanındaki Snap to Point noktası, taşınan nesnenin başka bir nesne üzerindeki bir noktaya yapışacağını gösterir.
· Büyütme Seçeneklerinin Ayarlanması
View menüsünü kullanarak dökümanımızın büyütme oranını değiştirebiliriz.
View à Fit All, büyütme oranını dökumanınızdaki bütün sayfaları görebileceğiz biçimde ayarlar.
View à Fit to Page, büyütme oranını üzerinde çalıştığınız bütün sayfayı görebileceğiniz biçimde ayarlar.
View à Fit to Selection, büyütme oranını seçili öğelerin bütün ekranı dolduracağı biçimde ayarlar.
View à Magnification, büyütme oranını bir menüden seçmenizi sağlar, çek meünüsündeki ile aynı ayarlardır.
Kesin büyütme oranı girmek için Magnification çek menüsündeki sayıyı çift tıklayın, sayfanızı izlemek istediğiniz büyütme oranına( % işareti koymaya gerek yoktur.) girin Enter’a basın.
· Zoom Aracının Kullanımı
Tools paletindeki Zoom aracını tıklayın. Yaklaşmak istediğiniz nesneyi zoom aracıyla tıklayın ya da yaklaşmak istediğiniz alanı içine alacak şekilde bir pencere açıp fareyi bırakın.
Tools paletinde seçili olan aracı terk etmeksizin Zoom aracına erişmek için Ctrl tuşu ile boşluk tuşuna basın. Nesnelerden uzaklaşmak için Alt tuşuna basılı tutun. Artı olan simge eksi işaretine dönüşür.
· Gezinmek
Tools paletindeki Hand aracını tıklayın. Hand aracını dökuman penceresine getirin ve sürükleyin.
Tools panelinde seçili olan aracı terk etmeden Hand aracına erişmek için boşluk tuşuna basın. Bir metin bloğu içindeyken Hand aracına erişmek için boşluk tuşuna basmayın, aksi takdirde metninize çok sayıda boşluk eklenir.
· Özgün Görünümlerin Ayarlanması
Özgün bir görünüm büyütme oranını ve ekranın konumunu hatırlar. Özgün görünümler sürekli olarak aynı alana geçerek yakınlaşıp uzaklaştığınızı fark ettiğinizde faydalı olur.
Özgün bir görünüm oluşturmak için Viewà Custom à New komutuna girin, New view iletişim kutusuna görünümün adını yazın. Özgün görünümü Kullanmak için View à Custom komutuna girilir mevcut özgün görünümlerden bir tanesi seçilir ya da dökuman penceresinin alt tarafındaki büyütme oranı menüsünden seçilir. Özgün bir görünümü düzenlemek için görünüm için istediğiniz yeni büyütme oranı ve sayfa konumuna getirin sonra Viewà Customà Edit komutu verilir. Değiştirmek istediğimiz görünümü işaretleyerek Redefine düğmesine basılır ve ok denilerek çıkılır.
· SAYFALARLA ÇALIŞMAK
· Sayfa Boy ve Yönetiminin Ayarlanması
Dökuman penceresi içinde çiziminizi oluşturduğunuz yer, sayfadır. Yapıştırma Panosu(Pasteboard) adı verilen bir alan sayfayı çevreler. Sayfanın boy ve yönelimini ayarlamak için Document Inspector kullanırız. WindowàInspector à Document komutuna girin.
Document Inspector içindeki sayfa boyu çek menüsünü kullanın. Önceden ayarlanmış ebatlardan hiçbiri işinize uygun değilse, özgün ölçülere sahip bir sayfa oluşturmanız gerekir. Örneğin kartvizitler oluşturuyorsanız, sayfanızın kartların kesilmiş ebatlarına uymasını isteyebilirsiniz. Özgün ebatlı bir sayfa oluşturmak için Document Inspector Page Size çek menüsünden Custom seçin. X alanına yatay, y alanına dikey ölçüyü yazın ve Ebatları sayfaya uygulamak için Enter tuşuna basın.
Bir sayfanın boyutlarını sayısal olarak değiştirmek yerine, çalışmanızla aynı boyda olması için sayfayı görsel biçimde çizmek için Page aracını aracını kullanabilirsiniz. Tools panelindeki Page aracını seçin. Değiştirme istediğiniz sayfayı tıklayın, sayfanın kenarları boyunca bir dizi kulp belirir.Sayfanın boyutunu değiştirmek için oklardan birini sürükleyin.Sürüklerken sayfanın boyunu görmek için bir gözünüzde İnfo araç çubuğunda olsun.
Sayfa ebatları listesine özgün ebatlı eklemek için, Sayfa boyları listesinde Edit komutunu verin. Edit page Sizes iletişim kutusu açılır. Yeni bir sayfa boyu başlığı oluşturmak için New düğmesine basın.Özgün ebat bir ad girin ve x,y boyutlarını girin. Başka özgün ebatlar eklemek için New düğmesini tıklayın ya da istediğiniz ebatları silmek için Delete düğmesine tıklayın. Dökumanınızı yatay ve düşey boyutlarını tersine çevirmek için sayfa ebatının hemen yanındaki Portrait simgesi ile yatay, Landscape simgesi ile dikey duruma getirilebilir. Bu esnada sadece çalışma panosu döner, sayfa üzerindeki hiçbir çizimi döndürmez.
Sayfaların Kopyalanması ve Eklenmesi
Müşterilerinizin aralarından birini seçmesi için bir dizi tasarım oluşturuyorsanız, çizimin farklı sürümlerinin değişik sayfalarda olmasını isteyebilirsiniz. Yeni ve boş safalar ekleyebileceğiniz gibi, etkin sayfayı içinde bir çizim varsa onunla birlikte kopyalamnızda mümkündür. Document Inspector menüsünden Duplicate komutunu verin. Bu işlem ilk sayfa ile bire-bir aynı ebatlarda yeni bir sayfa oluşturur.
Sayfaları Page aracını kullanarak kopyalamak için Tools panelinden Page aracını seçin. Alt tuşuna basılı tutun Sayfayı yeni bir konuma sürükleyin. Yeni sayfa belirdiğinde farenin düğmesini bırakın.
Boş sayfalar eklemek için Document Inspector menüsünden Add Pages komutunu verin. Bu işlem Add Pages iletişim kutusunu açar. Number of new pages alanına bir sayı girin. Page size çek menüsünden b,r sayfa ebadı seçin, sayfa yönü için istediğiniz simgeyi tıklayın ve ok deyin.
Sayfaların Organizasyonu
Çizimimizi birkaç sayfaya yaymak için sayfaların birbirine değmesini isteyebilirsiniz. Ya da belirli bir sayfanın başka birinden önce gelmesini isteyebilirsiniz. Page aracını ya da Documanet Inspector içindeki sayfa temsillerini kullanarak sayfaları taşıyabilirsiniz.
Sayfaları Page aracını kullanarak taşımak için, page aracına girin. Bir sayfayı tıklayarak işaretleyin. Sayfaları taşımak için kulplarından tutup sürükleyin. Sayfalarınız istediğiniz yere geldiğinde fareyi bırakın.
Sayfaları temsillerini kullanarak taşımak için Documanet Inspector içindeki sayfa temsilini taşıyın. Sayfa temsili fazla küçükse, temsil büyütme oranını değiştirin(Altta Small,Medium,Large). Documanet Inspector içindeki sayfa temsili alanında hareket etmek amacıyla bir Hand aracına geçmek için boşluk tuşuna basın.
Sayfalar Arasında Dolaşmak
Dökumanınızda birden fazla sayfa olduğunda bir sayfadan diğerine geçmeniz gerekir. Dokumann penceresinde olduğu gibi Documanet Inspector kullanarak da sayfalar arasında dolaşabilirsiniz. Hand aracını seçin ya da Hand aracına geçici olarak erişmek için boşluk çubuğuna basın ve sürükleyin.
Sayfaların Seçilmesi ve Silinmesi
Bir freehand dökümanın en azından bir sayfası olmak zorundadır. Bu da bir dökümanda kalan son sayfayı silemeyeceğiniz anlamına gelir. Bununla beraber, bir dökumana sayfalar eklediyseniz, bunları teker teker silebilirsiniz.
Documanet Inspector içinden bir sayfayı silmek için önzileme alanında tıklayın ve ilgili sayfayı seçin, remove komutunu vererek silin.
Dökuman penceresi içinde bir sayfayı silmek için Page aracını tıklayarak aktif yapın ilgili sayfayı tıklayarak seçin ve Documanet Inspector menüsünden remove komutunu vererek silin.
· Bir Sayfaya Taşmasının Atanması
Normalde Freehand sayfanın dışında kalan hiçbir görüntü parçasını basmaz. Ancak bir çizimin sayfanın hemen kenarına basılmasını isterseniz, çizimi sayfanın kenarından taşırmanız gerekir. İstenen taşma boyunu Documanet Inspector içindeki Bleed alanına girin ve Enter tuşuna basın. Sayfanızın etrafında açık gri renkli bir çizgi belirir. Bu, taşma alanıdır.
Ana Sayfalarların Kullanılması
Bir ana sayfa, sıradan doküman sayfalarına uygulanabilen bir sayfadır. Daha sonra bu ana sayfada yapacağınız bütün değişikler, bu ana sayfaya bağlı olan tüm doküman sayfalarına uygulanacaktır.
Bir ana sayfayı oluşturarak biçimlendirmek için Documanet Inspector menüsünden New Maste Page komutunu verin.
YOL OLUŞTURMA ARAÇLARI
Rectangle Aracının Kullanılması
Bir dikdörtgen çizmek için Tools panelinde Rectangle aracını tıklayın. Artı işareti imlecini dikdörtgenin köşesinin olması olduğu konuma getirin. İmlecinizi karşı köşeye çapraz biçimde sürükleyin ve istediğiniz boyuta getirince bırakın. Dikdörtgen çizildikten sonra da boyutları değiştirilebilir.
Bir kare çizmek için, dikdörtgen çizerken Shift tuşuna basılı tutun. Bir kareyi ortasından dışa doğru çizmek için Alt tuşuna basarak çizin.
Bir dikdörtgenin köşe yarıçapını ayarlamak için Tools panelindeki Rectangle aracına çift tıklayın. Corner Radius alanına istediğiniz köşe yarıçapını yazın ya da kaydırıcı kullanın.
Bir dikdörtgenin boyutlarını değiştirmek için Dikdörtgeni seçin, Object Inspector içinde ayarları aşağıdaki gibi değiştirebilirsiniz.
X alanı çizim panosundaki dikdörtgenin yatay konumunu, Y alanı düşey konumunu, W alanı genişliğini, H alanı yüksekliğini, Corner Radius alanı yuvarlatma yarıçapını değiştirir. Değişikleri uygulamak için Enter ‘a basın.
· Ellipse Aracının Kullanılması
Tools panelinden Ellipse aracına tıklayın. İmlecinizi, elipsin köşesinin olmasını istediğiniz konuma getirin, farenin düğmesine basarak imlecinizi karşı köşeye sürükleyip bırakın. Elipsin tam daire olması için çizerken Shift, elipsi merkezden dışa doğru çizmek için Alt tuşuna basılı tutun. Bir daireyi merkezden dışarı doğru çizmek için Shift ve Alt tuşuna basılı tutun.
Bir elipsin boyutlarını değiştirmek için elipsi seçin, Object Inspector içindeki x alanı ile elipsin yatay konumunu, y alanı ile düşey konumunu, w alanı ile genişliğini, h alanı ile de yüksekliğini ayarlayın ve Enter’ a basın.
Line Aracının Kullanılması
Tools panelinden Line komutuna girin. İmlecinizi çizginizin başlamasını istediğiniz konuma getirin, farenin düğmesine basarak imlecinizi çizginin olmasını istediğiniz hat boyunca sürükleyip, bırakın.
Line aracı ile oluşturulan yolların ayarlarını değiştirmek için Object Inspector kullanamazsınız. Çizginin niteliklerini onu çizerken Info araç çubuğundan izleyebilirsiniz. Burdaki x çizginin ilk noktasının yatay konumunu, y düşey konumunu, dx çizginin iki noktası arasındaki yatay mesafeyi, dy çizginin iki noktası arasındaki düşey mesafeyi, distance çizginin gerçek uzunluğunu, angle çizginin açısını gösterir.
Polygon Aracının Kullanılması
Polygon aracını ile oluşturabileceğiniz iki tür şekil vardır. Çokgenler ve Yıldızlar.
Bir çokgeni çizmeden önce niteliklerini ayarlamanız gerekir. Tools panelindeki Polygon aracına çift tıklayın. Polygon iletşim kutusundan zaten seçili değilse Shape seçeneklerinden Polygon’u işaretleyin, çokgeninizin kenar sayısını girmek için Number of Sides alanını veya kaydıracı kullanın, Ok diyerek pencereyi kapatın. Çokgen ayarları değiştirmediğiniz sürece korunur. İmlecinizi şeklinizin merkezinin olmasını istediğiniz konuma getirin ve imleci dışa doğru sürükleyerek hareket ettirip, fareyi bırakın.
Bir Yıldız oluşturmak için polyogn aracını üzerinde çift tıklayın, iletişim kutusundan zaten seçili değilse Shape seçeneklerinden Star’ı işaretleyin. Yıldızdaki nokta sayısını denetlemek Number of sides alanını veya kaydıracı kullanın.
Start points değerini aşağıdaki gibi ayarlayın. Automatic seçeneği segmentleri otomatik olarak hizalanan bir yıldız oluşturur. Manual seçeneği, yıldızın kenarlarının açısını ayarlamamıza olanak verir. Start point değeri için manual işaretlediyseniz, kaydıracı acute ve obsute değerleri arasında oynayın ve ok diyerek kapatın. İmlecinizi yıldızın merkezi olmasını istediğiniz noktaya getirip dışarı doğru sürükleyin ve fareyi bırakın.
Çokgen ve yıldız çizdikten sonra boy veya şeklini değiştirmek için ayarları kullanamazsınız.
Pencil Aracının Kullanılması
PEN VE BEZİGON
Tools panelinden Pen aracını seçin. İmlecinizi yolun başlamasını istediğiniz konuma getirip tıklayın. Beyaz bir kare olarak bir köşe noktası belirir. İmleci bir sonraki nesnenin konumuna getirerek tıklayın. İlk noktadan bu noktaya uzanan bir çizgi oluşur. Nesnenizin bütün kenarlarını oluşturana kadar bu işleme devam edin. İlk noktayı tekrar tıklayarak kapalı bir yol oluşturun. Bir yolu tamamladıktan sonra, seçimini iptal etmek için Tab tuşuna basın. Çizgilerinizi, kısıtlama eksenine göre 45 açılarla sınırlandırmak için Shift tuşuna basın.
Pen aracı ile yumuşak eğimli bir yol çizmek için, pen aracını seçin. İlk noktayı tıklayarak, imlecinizi yukarı doğru sürükleyin. Oluşturmak istediğiniz eğrinin yaklaşık üçte biri mesafeye uzanan bir kulp oluşturana kadar farenin düğmesini bırakmayın. Yolun yön değiştirdiği bütün noktaları yerleştirmek için imlecinizi sürüklemeye devam edin.
Pen aracı ile çift eğimli yollar çizmek için, pen aracı ile imlecinizi sürüklerken Alt tuşuna basın. İki kulplu bir köşe oluşturmak için imlecinizi aşağıya doğru sürükleyin. Kulp yeterince uzaklaştığında Alt tuşuna basın ve ikinci ok yönünde sürükleyin.
Pen aracı ile düzden-eğimliye giden bir yol çizmek için İlk köşe noktasını yerleştirmek için tıklayın. İkinci köşe noktasını yerşetirmek için tıklayın. Bu noktaya bir kulp eklemek için Alt tuşuna basılı tutarken imlecinizi sürükleyin. Tümseğin sonunda bir eğri noktası oluşturmak için imlecinizi sürükleyin. Üçüncü noktadan başlayan düz bir çizgi eklemek için Alt tuşuna basın ve Pen aracını bu noktanın üzerinden geçirin. Pen imlecinin yanında küçük bir şapka belirir. Bu noktayı tıklayın, bu işlem noktayı bir köşe noktasına dönüştürür ve ikinci kulpu kaldırır.
Freehand, diğer vektör çizim programlarının çoğunda bulunmayan, özel bir nokta türüne sahiptir; bağlantı noktası. Bağlantı noktaları düz çizgilerle eğriler arasında yumuşak geçiş sağlar. Bu noktalar eğriyi tanımlayan kulpun daima düz çizginin yönü ile hizalı kalmasını sağlar. Pen aracı ile bağlantı noktaları oluşturmak için Alt tuşuna basın ve sağ tıklayın.
Bezigoz Aracıyla Yolların Oluşturulması
Bezigon aracı ile düz çizgiler oluşturmak için, Tools panelinden Bezigon aracını seçin. İmlecinizi yolun başlamasını istediğiniz konuma getirip tıklayın. Beyaz bir kare olarak bir köşe noktası belirir. İmleci bir sonraki nesnenin konumuna getirerek tıklayın. İlk noktadan bu noktaya uzanan bir çizgi oluşur. Nesnenizin bütün kenarlarını oluşturana kadar bu işleme devam edin. İlk noktayı tekrar tıklayarak kapalı bir yol oluşturun.
Bezigon aracı ile yumuşak eğimli bir yol çizmek için, bezigon aracını seçin. İlk eğri noktanızı Alt tuşuna basarak yerleştirin. Alt tuşuna basılı tutarken ikinci bir eğri noktası oluşturmak için tıklayın. Gerçi bu iki nokta arasındaki segment doğru gözükmeyebilir, ama endişelenmeyin. Bütün eğri noktalarını oluşturana dek Alt tuşuna basılı tutarken tıklamaya devam edin. Eğriyi istediğiniz şekle getirmek amacıyla nokta kulplarını ayarlamak amacıyla Pointer aracını kullanın.
Bezigon aracı ile tümsekli yol oluşturmak için, bir köşe noktası olan ilk noktayı tıklayın. Alt tuşuna basın ve tümseğin üstüne eğri noktası eklemek için tıklayın . Bu işlem ilk köşe noktasına bir kulp ekler. Bir köşe noktası oluşturmak için tıklayın. Bu nokta bir eğri noktasına bağlı olduğu için bir kulp eklenir. Alt tuşuna basın ve ikinci tümseğin üstüne bir eğri noktası eklemek için tıklayın. Önceki köşe noktasına da bir kulp eklenir. Son köşe noktasını oluşturmak için tıklayın. Bu nokta bir eğri noktasına bağlı olduğu için bir kulp eklenir.
Bezigon Aracı ile düzden-eğimliye bir yol oluşturmak için, bir köşe noktası oluşturmak için tıklayın. Bir köşe noktası daha oluşturmak için tıklayın. Bu iki nokta bir çizgiyle birleştirilir. Alt tuşuna basın ve tümseğin tepesinin olmasını istediğiniz konuma tıklayın. Bu işlem bir eğri noktası oluşturur. Ayrıca, 2. adımda oluşturulan köşe noktasına da bir kulp ekler. Sıradaki köşe noktasını oluşturmak için tıklayın. Bu işlem, eğri noktasına bağlı olan köşe noktasına bir kulp ekler. Düz çizgiyi oluşturan son köşe noktasını tıklayın.
Bezigon aracı ile bağlantı noktaları oluşturmak için Alt tuşuna basın ve sağ tıklayın.
Pen ve Bezigon Araçları Arasındaki Farklar
Aralarındaki temel fark, Pen aracının noktaları yerleştirirken kualpları kullanmamıza olanak vermesidir. Bezigon aracı noktaları hızlı yerleştirmemize olanak verir ama, bütün nokta kulpları otomatik olarak atanır. Bu da bezigon aracı ile noktaları yerleştirdikten sonra, nokta kulplarını ayarlamak için geri dönmeniz gerekir.
· Yeni bir Doküman Oluşturmak İçin
File à New . Adsız yeni dökümanların , Untitled ifadesini izleyen bir numaradn oluşan, geçici bir adı olur. Freehand’i ilk kez çalıştırdığınızda farklı eylemlerden birini seçmenizi sağlayan bir sihirbaz ekrana gelir.
· Adsız Bir Dökümanı Kaydetmek İçin
File à Save ya da Save as komutunu verin. Save As Type menüsünden doküman türünü seçin.
Freehand Document, Freehand dosyalarının doğal formatıdır.
Freehand Template, dosyaların istenmeyen değişiklerden korunmasında kullanılır.
Editable EPS, Dosyayı QuarkXpress, Adobe Indesign ya da Adobe Page Maker gibi bir sayfa tasarım dosyasında kullanmak istiyorsak bu formatta kaydedilir.
· Bir Dökümanı Kapatmak İçin
File à Close. Daha önceden dökümanı kaydetmediyseniz, bir uyarı kutusu dökumanı kaydetmek isteyip istemediğinizi sorar.
Değişiklikleri kaydetmek için Yes düğmesine tıklayın.
Dökümanı en son kaydedildiği haliyle bırakmak için No tıklayın.
Dökumanu açık bırakmak için Cancel düğmesine tıklayın.
Yaptığınız eylemleri geri almak için Edit à Undo (Ctrl + Z), geri aldığımız eylemleri yenilemek için Edità Redo(Ctrl+Y).
· Bir Dökümanı Kapatmak İçin
Son kaydedilen sürüme geri dönmek için File à Revert komutunu verin. Dökumanınızı en son kaydedilmiş sürümünü geri yüklemek için Revert düğmesine tıklayın.
· Freehand’den Çıkmak İçin
Fileà Exit komutunu verin. Kaydedilmemiş dökuman yoksa program kapanır. Kaydedilmemiş dökuman varsa, Review iletişim kutusu açılır. Save Change iletişim kutusu ile birlikte açık bütün dökumanları görmek için Review düğmesine tıklayın. Kaydedilmemiş bütün işleri gözardı ederek bütün dökümanları kapatmak için Exit düğmesine tıklayın. Uygulamaya geri dönmek için Cancel tıklanır.
· Freehand Başlangıç Sihirbazı
Freehand’i çalıştırdığınızda, hoşgeldiniz sihirbazı çıkar.
New seçeneği yeni bir doküman açar.
Pervious File seçeneği üzerinde çalıştığınız en son dosyayı açar.
Open seçeneği daha önce kaydetmiş olduğunuz bir dökümanı açmanıza olanak veren Open iletişim kutusu açar.
Template seçeneği Freehand ile gelen şablonlardan birini açar.
FreeHand Help seçeneği, çevrimiçi Freehand yardımı bilgilerini açar.
· GÖRÜNTÜLEME SEÇENEKLERİ
Dosyalarınızı sonunda basılacakları biçimde görmek zorunda değilsiniz. Bu seçeneklerin bazıları çizimi daha ayrıntılı gösterir ama görüntülenmesinin de daha uzun sürmesine neden olur.
Preview kipi, çiziminizin nasıl basılacağının olası en iyi temsilini sunar.
Fast Preview kipinde temel renkleri görürsünüz, ancak harmanlar ve kademeli geçişler daha az ayrıntılı görüntülenir. Bu da ekranın Preview ekranına göre hızlı bir biçimde tekrar boyanmasına olanak verir.
Keyline kipinde sadece yolların şekillerini belirleyen dış kenarları görürsünüz. Bu kip nesnelerin seçilmesini kolaylaştırır ve ekranın çizimini hızlandırır.
Fast Keyline kipi harmanlar arasında daha az aşamayı sayıda aşamayı gösterir.
Flash Anti-alias, çiziminizin Macromedia Flah ve veya SWF filmi olarak ihraç edildiğinde nasıl görüneceğini gösterir. Çoğu çizimde bu kip nesnelerin kenarlarına hafif bulanıklılık verir.
· Cetvellerle Çalışmak
Gerçek hayatta olduğu gibi, Freehand cetvellerini de nesnelerin büyüklüklerini anlamak için kullanabilirsiniz. Freehand, dökuman penceresinin üstünde ve solunda yer alan iki cetvele sahiptir. Cetvelleri görmek için, View à Page Rulersà Show deyin. Freehand’in elektronik cetvellerinin ölçü birimlerini kolayca değiştirebilirsiniz. Dökuman penceresiin alt tarafındaki menüden sekiz ölçü biriminden birini işaretleyin. Dökumanlarınız bir ölçü birimindeyken, miktarları başka ölçü birimleri olarak girebilirsiniz, Freehand onları seçili birime çevirir.
Sayıdan sonra Pika için P,İnç için İ, Milimetre için m, Kyu için K, Santimetre için C, Piksel için X, Punto için PT yazın.
Cetvellerin sıfır noktası genellikle sayfanın sol alt köşesindedir. Ancak, syfanızdaki nesneleri ölçmenize kolaylık olması için bu konumu değiştirebilirsiniz. Sıfır noktasının konumunu değiştirmek için, sıfır noktası artı işaretini cetvelin sol üst köşesinden sürükleyin. Sıfır noktasını sayfanın sol üst köşesine sıfırlamak için cetvellerdeki artı işaretlerine çift tıklayın.
· Rehberlerle Çalışmak
Cetveller görünür haldeyken onları sayfalarınızda rehberler oluşturmak için kullanabilirisiniz. Cetveller ekranda mevcut iken üst (yatay) ya da sol(düşey) cetvelin üzerine getirin. Yatay bir rehber için farenin düğmesini basılı tuturak ok imlecini üst cetvelden sayfaya doğru sürükleyin ya da düşey bir rehber farenin düğmesine basılı tutarak ok imlecini sol cetvelden sayfaya doğru sürükleyin. Rehberi yerleştirmek için farenin düğmesini bırakın.
Bir rehberin konumunu değiştirmek için yeni konumuna sürüklemek için Pointer ya da Subselect aracını kullanın. Tek bir rehber silmek için, rehberi sayfadan yapıştırma panosuna pointer aracı ile sürükleyin.
Aynı anda birden fazla rehber çizgisi ile isterseniz, Guides iletişim kutusunu kullanmanız gerekir. Herhangi bir rehberi çift tıklayarak ya da View à Guides àEdit komutunu verin. Add düğmesini tıklayarak Add guides iletişim kutusu açın Horizontal (yatay) veya Vertical (dikey) seçeneğini işaretleyin. Aralarındaki boşluk miktarı eşit olan rehberlerin sayısını belirtmek için, Count düğmesine tıklayarak sayıyı girin. Rehberler arasında belirli mesafeler ayarlamak için Spacing düğmesini tıklayarak mesafeyi girin. Rehberlerin nerede başlayıp nerede biteceğini belirtmek için First ve Last alanlarını kullanın. Hangi sayfalarda rehberin görünmesini istiyorsak Page aralığını kullanın. Guides iletişim kutusuna dönmek için Add düğmesine basın. Guides iletişim kutusuna da OK deyin.
Rehberleri Guides iletişim kutusunu kullanarak silmek için, listeden istediğiniz rehber çizgisini seçin. Remove komutunu seçin. İşiniz bittiğinde Ok deyin. Guides iletişim kutusundaki Release düğmesi seçili rehberi normal bir yola dönüştürür.
Rehberlerin hareket etmesini önlemek için, onları kilitleyebiliriz. Rehberi Kilitlemek İçin, View à Guides à Lock komutunu verin. Nesnelerinizi taşıdığınız sırada rehberlere hizalanacak biçimde atlamalarını isteyebilirsiniz. Buna rehbere yapışma (snap to guide) adı verilir. Snap to Guide imleci nesnenin bir rehbere hizalanacak biçimde atladığını gösterir. Bunu devreye sokmak için Viewà Snap to Guides komutunu verin.
· Izgaralarla Çalışmak
Izgaralar rehberlere oranla daha güçlü ve kapsamlıdır. Tasarımınızı değiştirmeniz durumunda ızgaraların değiştirilmesi, rehberlere göre çok daha kolaydır. Dökuman ızgarasını görmek için View à Grid à Show komutunu verin. Dökumanın ızgara aralığını ayarlamak için View à Grid àEdit komutunu verin. Grid Size alanına ızgaranızın sanal çizgileri arasında olmasını istediğiniz mesafeyi yazın. Nesnelerle, kenarlarının daima ızgaraya denk geleceği biçimde çalışabiliriz. Snap to Grid özelliğini etkinleştirmek için Viewà à Snap to Grid deyin. Nesnelerin ızgaraya yapışması için ızgaranın görünür olması gerekmez.
Göreli bir Izgara ile Çalışmak İçin, Edità Grid iletişim kutusundaki Relative Grid seçeneğini işaretleyin. Izgaranın bir sayfanın kenarından başlaması yerine, göreli bir ızgara dökuman ızgarasının başlangıcı olarak seçili nesneyi kullanır.
Snap to Point özelliğini etkinleştirmek için, View à Grid à Snap to Point komutunu verin. İmlecin yanındaki Snap to Point noktası, taşınan nesnenin başka bir nesne üzerindeki bir noktaya yapışacağını gösterir.
· Büyütme Seçeneklerinin Ayarlanması
View menüsünü kullanarak dökümanımızın büyütme oranını değiştirebiliriz.
View à Fit All, büyütme oranını dökumanınızdaki bütün sayfaları görebileceğiz biçimde ayarlar.
View à Fit to Page, büyütme oranını üzerinde çalıştığınız bütün sayfayı görebileceğiniz biçimde ayarlar.
View à Fit to Selection, büyütme oranını seçili öğelerin bütün ekranı dolduracağı biçimde ayarlar.
View à Magnification, büyütme oranını bir menüden seçmenizi sağlar, çek meünüsündeki ile aynı ayarlardır.
Kesin büyütme oranı girmek için Magnification çek menüsündeki sayıyı çift tıklayın, sayfanızı izlemek istediğiniz büyütme oranına( % işareti koymaya gerek yoktur.) girin Enter’a basın.
· Zoom Aracının Kullanımı
Tools paletindeki Zoom aracını tıklayın. Yaklaşmak istediğiniz nesneyi zoom aracıyla tıklayın ya da yaklaşmak istediğiniz alanı içine alacak şekilde bir pencere açıp fareyi bırakın.
Tools paletinde seçili olan aracı terk etmeksizin Zoom aracına erişmek için Ctrl tuşu ile boşluk tuşuna basın. Nesnelerden uzaklaşmak için Alt tuşuna basılı tutun. Artı olan simge eksi işaretine dönüşür.
· Gezinmek
Tools paletindeki Hand aracını tıklayın. Hand aracını dökuman penceresine getirin ve sürükleyin.
Tools panelinde seçili olan aracı terk etmeden Hand aracına erişmek için boşluk tuşuna basın. Bir metin bloğu içindeyken Hand aracına erişmek için boşluk tuşuna basmayın, aksi takdirde metninize çok sayıda boşluk eklenir.
· Özgün Görünümlerin Ayarlanması
Özgün bir görünüm büyütme oranını ve ekranın konumunu hatırlar. Özgün görünümler sürekli olarak aynı alana geçerek yakınlaşıp uzaklaştığınızı fark ettiğinizde faydalı olur.
Özgün bir görünüm oluşturmak için Viewà Custom à New komutuna girin, New view iletişim kutusuna görünümün adını yazın. Özgün görünümü Kullanmak için View à Custom komutuna girilir mevcut özgün görünümlerden bir tanesi seçilir ya da dökuman penceresinin alt tarafındaki büyütme oranı menüsünden seçilir. Özgün bir görünümü düzenlemek için görünüm için istediğiniz yeni büyütme oranı ve sayfa konumuna getirin sonra Viewà Customà Edit komutu verilir. Değiştirmek istediğimiz görünümü işaretleyerek Redefine düğmesine basılır ve ok denilerek çıkılır.
· SAYFALARLA ÇALIŞMAK
· Sayfa Boy ve Yönetiminin Ayarlanması
Dökuman penceresi içinde çiziminizi oluşturduğunuz yer, sayfadır. Yapıştırma Panosu(Pasteboard) adı verilen bir alan sayfayı çevreler. Sayfanın boy ve yönelimini ayarlamak için Document Inspector kullanırız. WindowàInspector à Document komutuna girin.
Document Inspector içindeki sayfa boyu çek menüsünü kullanın. Önceden ayarlanmış ebatlardan hiçbiri işinize uygun değilse, özgün ölçülere sahip bir sayfa oluşturmanız gerekir. Örneğin kartvizitler oluşturuyorsanız, sayfanızın kartların kesilmiş ebatlarına uymasını isteyebilirsiniz. Özgün ebatlı bir sayfa oluşturmak için Document Inspector Page Size çek menüsünden Custom seçin. X alanına yatay, y alanına dikey ölçüyü yazın ve Ebatları sayfaya uygulamak için Enter tuşuna basın.
Bir sayfanın boyutlarını sayısal olarak değiştirmek yerine, çalışmanızla aynı boyda olması için sayfayı görsel biçimde çizmek için Page aracını aracını kullanabilirsiniz. Tools panelindeki Page aracını seçin. Değiştirme istediğiniz sayfayı tıklayın, sayfanın kenarları boyunca bir dizi kulp belirir.Sayfanın boyutunu değiştirmek için oklardan birini sürükleyin.Sürüklerken sayfanın boyunu görmek için bir gözünüzde İnfo araç çubuğunda olsun.
Sayfa ebatları listesine özgün ebatlı eklemek için, Sayfa boyları listesinde Edit komutunu verin. Edit page Sizes iletişim kutusu açılır. Yeni bir sayfa boyu başlığı oluşturmak için New düğmesine basın.Özgün ebat bir ad girin ve x,y boyutlarını girin. Başka özgün ebatlar eklemek için New düğmesini tıklayın ya da istediğiniz ebatları silmek için Delete düğmesine tıklayın. Dökumanınızı yatay ve düşey boyutlarını tersine çevirmek için sayfa ebatının hemen yanındaki Portrait simgesi ile yatay, Landscape simgesi ile dikey duruma getirilebilir. Bu esnada sadece çalışma panosu döner, sayfa üzerindeki hiçbir çizimi döndürmez.
Sayfaların Kopyalanması ve Eklenmesi
Müşterilerinizin aralarından birini seçmesi için bir dizi tasarım oluşturuyorsanız, çizimin farklı sürümlerinin değişik sayfalarda olmasını isteyebilirsiniz. Yeni ve boş safalar ekleyebileceğiniz gibi, etkin sayfayı içinde bir çizim varsa onunla birlikte kopyalamnızda mümkündür. Document Inspector menüsünden Duplicate komutunu verin. Bu işlem ilk sayfa ile bire-bir aynı ebatlarda yeni bir sayfa oluşturur.
Sayfaları Page aracını kullanarak kopyalamak için Tools panelinden Page aracını seçin. Alt tuşuna basılı tutun Sayfayı yeni bir konuma sürükleyin. Yeni sayfa belirdiğinde farenin düğmesini bırakın.
Boş sayfalar eklemek için Document Inspector menüsünden Add Pages komutunu verin. Bu işlem Add Pages iletişim kutusunu açar. Number of new pages alanına bir sayı girin. Page size çek menüsünden b,r sayfa ebadı seçin, sayfa yönü için istediğiniz simgeyi tıklayın ve ok deyin.
Sayfaların Organizasyonu
Çizimimizi birkaç sayfaya yaymak için sayfaların birbirine değmesini isteyebilirsiniz. Ya da belirli bir sayfanın başka birinden önce gelmesini isteyebilirsiniz. Page aracını ya da Documanet Inspector içindeki sayfa temsillerini kullanarak sayfaları taşıyabilirsiniz.
Sayfaları Page aracını kullanarak taşımak için, page aracına girin. Bir sayfayı tıklayarak işaretleyin. Sayfaları taşımak için kulplarından tutup sürükleyin. Sayfalarınız istediğiniz yere geldiğinde fareyi bırakın.
Sayfaları temsillerini kullanarak taşımak için Documanet Inspector içindeki sayfa temsilini taşıyın. Sayfa temsili fazla küçükse, temsil büyütme oranını değiştirin(Altta Small,Medium,Large). Documanet Inspector içindeki sayfa temsili alanında hareket etmek amacıyla bir Hand aracına geçmek için boşluk tuşuna basın.
Sayfalar Arasında Dolaşmak
Dökumanınızda birden fazla sayfa olduğunda bir sayfadan diğerine geçmeniz gerekir. Dokumann penceresinde olduğu gibi Documanet Inspector kullanarak da sayfalar arasında dolaşabilirsiniz. Hand aracını seçin ya da Hand aracına geçici olarak erişmek için boşluk çubuğuna basın ve sürükleyin.
Sayfaların Seçilmesi ve Silinmesi
Bir freehand dökümanın en azından bir sayfası olmak zorundadır. Bu da bir dökümanda kalan son sayfayı silemeyeceğiniz anlamına gelir. Bununla beraber, bir dökumana sayfalar eklediyseniz, bunları teker teker silebilirsiniz.
Documanet Inspector içinden bir sayfayı silmek için önzileme alanında tıklayın ve ilgili sayfayı seçin, remove komutunu vererek silin.
Dökuman penceresi içinde bir sayfayı silmek için Page aracını tıklayarak aktif yapın ilgili sayfayı tıklayarak seçin ve Documanet Inspector menüsünden remove komutunu vererek silin.
· Bir Sayfaya Taşmasının Atanması
Normalde Freehand sayfanın dışında kalan hiçbir görüntü parçasını basmaz. Ancak bir çizimin sayfanın hemen kenarına basılmasını isterseniz, çizimi sayfanın kenarından taşırmanız gerekir. İstenen taşma boyunu Documanet Inspector içindeki Bleed alanına girin ve Enter tuşuna basın. Sayfanızın etrafında açık gri renkli bir çizgi belirir. Bu, taşma alanıdır.
Ana Sayfalarların Kullanılması
Bir ana sayfa, sıradan doküman sayfalarına uygulanabilen bir sayfadır. Daha sonra bu ana sayfada yapacağınız bütün değişikler, bu ana sayfaya bağlı olan tüm doküman sayfalarına uygulanacaktır.
Bir ana sayfayı oluşturarak biçimlendirmek için Documanet Inspector menüsünden New Maste Page komutunu verin.
YOL OLUŞTURMA ARAÇLARI
Rectangle Aracının Kullanılması
Bir dikdörtgen çizmek için Tools panelinde Rectangle aracını tıklayın. Artı işareti imlecini dikdörtgenin köşesinin olması olduğu konuma getirin. İmlecinizi karşı köşeye çapraz biçimde sürükleyin ve istediğiniz boyuta getirince bırakın. Dikdörtgen çizildikten sonra da boyutları değiştirilebilir.
Bir kare çizmek için, dikdörtgen çizerken Shift tuşuna basılı tutun. Bir kareyi ortasından dışa doğru çizmek için Alt tuşuna basarak çizin.
Bir dikdörtgenin köşe yarıçapını ayarlamak için Tools panelindeki Rectangle aracına çift tıklayın. Corner Radius alanına istediğiniz köşe yarıçapını yazın ya da kaydırıcı kullanın.
Bir dikdörtgenin boyutlarını değiştirmek için Dikdörtgeni seçin, Object Inspector içinde ayarları aşağıdaki gibi değiştirebilirsiniz.
X alanı çizim panosundaki dikdörtgenin yatay konumunu, Y alanı düşey konumunu, W alanı genişliğini, H alanı yüksekliğini, Corner Radius alanı yuvarlatma yarıçapını değiştirir. Değişikleri uygulamak için Enter ‘a basın.
· Ellipse Aracının Kullanılması
Tools panelinden Ellipse aracına tıklayın. İmlecinizi, elipsin köşesinin olmasını istediğiniz konuma getirin, farenin düğmesine basarak imlecinizi karşı köşeye sürükleyip bırakın. Elipsin tam daire olması için çizerken Shift, elipsi merkezden dışa doğru çizmek için Alt tuşuna basılı tutun. Bir daireyi merkezden dışarı doğru çizmek için Shift ve Alt tuşuna basılı tutun.
Bir elipsin boyutlarını değiştirmek için elipsi seçin, Object Inspector içindeki x alanı ile elipsin yatay konumunu, y alanı ile düşey konumunu, w alanı ile genişliğini, h alanı ile de yüksekliğini ayarlayın ve Enter’ a basın.
Line Aracının Kullanılması
Tools panelinden Line komutuna girin. İmlecinizi çizginizin başlamasını istediğiniz konuma getirin, farenin düğmesine basarak imlecinizi çizginin olmasını istediğiniz hat boyunca sürükleyip, bırakın.
Line aracı ile oluşturulan yolların ayarlarını değiştirmek için Object Inspector kullanamazsınız. Çizginin niteliklerini onu çizerken Info araç çubuğundan izleyebilirsiniz. Burdaki x çizginin ilk noktasının yatay konumunu, y düşey konumunu, dx çizginin iki noktası arasındaki yatay mesafeyi, dy çizginin iki noktası arasındaki düşey mesafeyi, distance çizginin gerçek uzunluğunu, angle çizginin açısını gösterir.
Polygon Aracının Kullanılması
Polygon aracını ile oluşturabileceğiniz iki tür şekil vardır. Çokgenler ve Yıldızlar.
Bir çokgeni çizmeden önce niteliklerini ayarlamanız gerekir. Tools panelindeki Polygon aracına çift tıklayın. Polygon iletşim kutusundan zaten seçili değilse Shape seçeneklerinden Polygon’u işaretleyin, çokgeninizin kenar sayısını girmek için Number of Sides alanını veya kaydıracı kullanın, Ok diyerek pencereyi kapatın. Çokgen ayarları değiştirmediğiniz sürece korunur. İmlecinizi şeklinizin merkezinin olmasını istediğiniz konuma getirin ve imleci dışa doğru sürükleyerek hareket ettirip, fareyi bırakın.
Bir Yıldız oluşturmak için polyogn aracını üzerinde çift tıklayın, iletişim kutusundan zaten seçili değilse Shape seçeneklerinden Star’ı işaretleyin. Yıldızdaki nokta sayısını denetlemek Number of sides alanını veya kaydıracı kullanın.
Start points değerini aşağıdaki gibi ayarlayın. Automatic seçeneği segmentleri otomatik olarak hizalanan bir yıldız oluşturur. Manual seçeneği, yıldızın kenarlarının açısını ayarlamamıza olanak verir. Start point değeri için manual işaretlediyseniz, kaydıracı acute ve obsute değerleri arasında oynayın ve ok diyerek kapatın. İmlecinizi yıldızın merkezi olmasını istediğiniz noktaya getirip dışarı doğru sürükleyin ve fareyi bırakın.
Çokgen ve yıldız çizdikten sonra boy veya şeklini değiştirmek için ayarları kullanamazsınız.
Pencil Aracının Kullanılması
PEN VE BEZİGON
Tools panelinden Pen aracını seçin. İmlecinizi yolun başlamasını istediğiniz konuma getirip tıklayın. Beyaz bir kare olarak bir köşe noktası belirir. İmleci bir sonraki nesnenin konumuna getirerek tıklayın. İlk noktadan bu noktaya uzanan bir çizgi oluşur. Nesnenizin bütün kenarlarını oluşturana kadar bu işleme devam edin. İlk noktayı tekrar tıklayarak kapalı bir yol oluşturun. Bir yolu tamamladıktan sonra, seçimini iptal etmek için Tab tuşuna basın. Çizgilerinizi, kısıtlama eksenine göre 45 açılarla sınırlandırmak için Shift tuşuna basın.
Pen aracı ile yumuşak eğimli bir yol çizmek için, pen aracını seçin. İlk noktayı tıklayarak, imlecinizi yukarı doğru sürükleyin. Oluşturmak istediğiniz eğrinin yaklaşık üçte biri mesafeye uzanan bir kulp oluşturana kadar farenin düğmesini bırakmayın. Yolun yön değiştirdiği bütün noktaları yerleştirmek için imlecinizi sürüklemeye devam edin.
Pen aracı ile çift eğimli yollar çizmek için, pen aracı ile imlecinizi sürüklerken Alt tuşuna basın. İki kulplu bir köşe oluşturmak için imlecinizi aşağıya doğru sürükleyin. Kulp yeterince uzaklaştığında Alt tuşuna basın ve ikinci ok yönünde sürükleyin.
Pen aracı ile düzden-eğimliye giden bir yol çizmek için İlk köşe noktasını yerleştirmek için tıklayın. İkinci köşe noktasını yerşetirmek için tıklayın. Bu noktaya bir kulp eklemek için Alt tuşuna basılı tutarken imlecinizi sürükleyin. Tümseğin sonunda bir eğri noktası oluşturmak için imlecinizi sürükleyin. Üçüncü noktadan başlayan düz bir çizgi eklemek için Alt tuşuna basın ve Pen aracını bu noktanın üzerinden geçirin. Pen imlecinin yanında küçük bir şapka belirir. Bu noktayı tıklayın, bu işlem noktayı bir köşe noktasına dönüştürür ve ikinci kulpu kaldırır.
Freehand, diğer vektör çizim programlarının çoğunda bulunmayan, özel bir nokta türüne sahiptir; bağlantı noktası. Bağlantı noktaları düz çizgilerle eğriler arasında yumuşak geçiş sağlar. Bu noktalar eğriyi tanımlayan kulpun daima düz çizginin yönü ile hizalı kalmasını sağlar. Pen aracı ile bağlantı noktaları oluşturmak için Alt tuşuna basın ve sağ tıklayın.
Bezigoz Aracıyla Yolların Oluşturulması
Bezigon aracı ile düz çizgiler oluşturmak için, Tools panelinden Bezigon aracını seçin. İmlecinizi yolun başlamasını istediğiniz konuma getirip tıklayın. Beyaz bir kare olarak bir köşe noktası belirir. İmleci bir sonraki nesnenin konumuna getirerek tıklayın. İlk noktadan bu noktaya uzanan bir çizgi oluşur. Nesnenizin bütün kenarlarını oluşturana kadar bu işleme devam edin. İlk noktayı tekrar tıklayarak kapalı bir yol oluşturun.
Bezigon aracı ile yumuşak eğimli bir yol çizmek için, bezigon aracını seçin. İlk eğri noktanızı Alt tuşuna basarak yerleştirin. Alt tuşuna basılı tutarken ikinci bir eğri noktası oluşturmak için tıklayın. Gerçi bu iki nokta arasındaki segment doğru gözükmeyebilir, ama endişelenmeyin. Bütün eğri noktalarını oluşturana dek Alt tuşuna basılı tutarken tıklamaya devam edin. Eğriyi istediğiniz şekle getirmek amacıyla nokta kulplarını ayarlamak amacıyla Pointer aracını kullanın.
Bezigon aracı ile tümsekli yol oluşturmak için, bir köşe noktası olan ilk noktayı tıklayın. Alt tuşuna basın ve tümseğin üstüne eğri noktası eklemek için tıklayın . Bu işlem ilk köşe noktasına bir kulp ekler. Bir köşe noktası oluşturmak için tıklayın. Bu nokta bir eğri noktasına bağlı olduğu için bir kulp eklenir. Alt tuşuna basın ve ikinci tümseğin üstüne bir eğri noktası eklemek için tıklayın. Önceki köşe noktasına da bir kulp eklenir. Son köşe noktasını oluşturmak için tıklayın. Bu nokta bir eğri noktasına bağlı olduğu için bir kulp eklenir.
Bezigon Aracı ile düzden-eğimliye bir yol oluşturmak için, bir köşe noktası oluşturmak için tıklayın. Bir köşe noktası daha oluşturmak için tıklayın. Bu iki nokta bir çizgiyle birleştirilir. Alt tuşuna basın ve tümseğin tepesinin olmasını istediğiniz konuma tıklayın. Bu işlem bir eğri noktası oluşturur. Ayrıca, 2. adımda oluşturulan köşe noktasına da bir kulp ekler. Sıradaki köşe noktasını oluşturmak için tıklayın. Bu işlem, eğri noktasına bağlı olan köşe noktasına bir kulp ekler. Düz çizgiyi oluşturan son köşe noktasını tıklayın.
Bezigon aracı ile bağlantı noktaları oluşturmak için Alt tuşuna basın ve sağ tıklayın.
Pen ve Bezigon Araçları Arasındaki Farklar
Aralarındaki temel fark, Pen aracının noktaları yerleştirirken kualpları kullanmamıza olanak vermesidir. Bezigon aracı noktaları hızlı yerleştirmemize olanak verir ama, bütün nokta kulpları otomatik olarak atanır. Bu da bezigon aracı ile noktaları yerleştirdikten sonra, nokta kulplarını ayarlamak için geri dönmeniz gerekir.