a.g.s.l
👑Efsanevi Grafiker👑
- Katılım
- 1 Eki 2008
- Mesajlar
- 2,444
- Tepkime puanı
- 134
Resimde perspektif (RAKURSİ)
Doğadaki varlıklar, bize yakınsa gerçek ölçüleri ve renkleri ile görünür. Bizden uzaklaştıkça küçülüyor ve renkleri de soluyar hissini verir. İşte gözümüzün bu görüş hissini resimde çizgi ve renk olarak göstermek işine perspektif diyoruz.
Perspektif, çizgi perspektifi ve renk perspektifi diye ikiye ayrılır. Yakın olan şekiller uzakta olanlardan daha büyük ve belirli gözükürler.
Perspektif konusunu öğrenebilmek için önce bazı tanımları bilmek gerekir. Ufuk çizgisi Göz hizasından geçtiği tasarlanan yatay çizgidir. Oturduğumuzda ufuk çizgisi alçalır; ayağa kalktığmızda ya da yüksek bir yere Çıktığımızda da yükselir. Gökle denizin birleşmiş gibi göründüğü çizgi, ufuk çizgisidir. Düz bir ovada da görünüş aynıdır
* Ufuk düzlemi:
Göz hizasından geçtiği tasarlanan ve yer kabuğuna paralel olan düzlemdir.
* Görme noktası (esas nokta):
Ufuk çizgisinin üzerinde ve gözün tam karşısındaki noktadır. Bu nokta resim yapanla birlikte hareket eder ve tam karşımızda bulunur. Rayların ufuk hattında birleştiği nokta böyledir.
Karşıdan görünen çizgiler uç noktaları gözümüzden aynı uzaklıkta olan çizgilerdir. Dikey, eğik, yatay olabilir. Daima oldukları gibi çizilirler. Gözden uzaklaştıkça küçülüyorlarmış gibi görünürler.
Kaçan çizgiler uç noktaları gözümüzden aynı uzaklıkta bulunmayan çizgilerdir. Bunlar oldukları gibi değil, göründükleri gibi çizilir. Kaçan çizgiler, ufuk çizgisinin altında iseler, gözden uzaklaştıkça alçalıyor gibi görünürler.
Kaçış noktaları:
Kaçan çizgiler, gözden uzaklaştıkça birleşiyorlarmış gibi göründüğü noktalara denir.
*Renk perspektifi*
renklerin birbirleriyle olan yakınlık - uzaklık ilişkisini irdeler. sarı kırmızı - mavi yeşil ilişkisinde , kırmızı ve sarının ön plana çıkması , yeşil ve mavinin arkada daha uzaktaymış hissi uyanıdırması , bir göz yanılsamasıdır. bu teknikleri kullanarak ressamlar vermek istediklerini etkiyi rahatça yakalayabilirler. örneğin barok ressamları gölge - ışık etkisi ile ön plana almak istedikleri , ilgiyi çekmek istediği nesneye sıcak renklerle ışıltı vererek öne çıkarırlar. 19. yy 'da modern sanatlarsa ise ekspresyonist ve foviztler renk perspektifini kullanarak hacimlendirmeye girişmişlerdir.
Doğadaki varlıklar, bize yakınsa gerçek ölçüleri ve renkleri ile görünür. Bizden uzaklaştıkça küçülüyor ve renkleri de soluyar hissini verir. İşte gözümüzün bu görüş hissini resimde çizgi ve renk olarak göstermek işine perspektif diyoruz.
Perspektif, çizgi perspektifi ve renk perspektifi diye ikiye ayrılır. Yakın olan şekiller uzakta olanlardan daha büyük ve belirli gözükürler.
Perspektif konusunu öğrenebilmek için önce bazı tanımları bilmek gerekir. Ufuk çizgisi Göz hizasından geçtiği tasarlanan yatay çizgidir. Oturduğumuzda ufuk çizgisi alçalır; ayağa kalktığmızda ya da yüksek bir yere Çıktığımızda da yükselir. Gökle denizin birleşmiş gibi göründüğü çizgi, ufuk çizgisidir. Düz bir ovada da görünüş aynıdır
* Ufuk düzlemi:
Göz hizasından geçtiği tasarlanan ve yer kabuğuna paralel olan düzlemdir.
* Görme noktası (esas nokta):
Ufuk çizgisinin üzerinde ve gözün tam karşısındaki noktadır. Bu nokta resim yapanla birlikte hareket eder ve tam karşımızda bulunur. Rayların ufuk hattında birleştiği nokta böyledir.
Karşıdan görünen çizgiler uç noktaları gözümüzden aynı uzaklıkta olan çizgilerdir. Dikey, eğik, yatay olabilir. Daima oldukları gibi çizilirler. Gözden uzaklaştıkça küçülüyorlarmış gibi görünürler.
Kaçan çizgiler uç noktaları gözümüzden aynı uzaklıkta bulunmayan çizgilerdir. Bunlar oldukları gibi değil, göründükleri gibi çizilir. Kaçan çizgiler, ufuk çizgisinin altında iseler, gözden uzaklaştıkça alçalıyor gibi görünürler.
Kaçış noktaları:
Kaçan çizgiler, gözden uzaklaştıkça birleşiyorlarmış gibi göründüğü noktalara denir.
*Renk perspektifi*
renklerin birbirleriyle olan yakınlık - uzaklık ilişkisini irdeler. sarı kırmızı - mavi yeşil ilişkisinde , kırmızı ve sarının ön plana çıkması , yeşil ve mavinin arkada daha uzaktaymış hissi uyanıdırması , bir göz yanılsamasıdır. bu teknikleri kullanarak ressamlar vermek istediklerini etkiyi rahatça yakalayabilirler. örneğin barok ressamları gölge - ışık etkisi ile ön plana almak istedikleri , ilgiyi çekmek istediği nesneye sıcak renklerle ışıltı vererek öne çıkarırlar. 19. yy 'da modern sanatlarsa ise ekspresyonist ve foviztler renk perspektifini kullanarak hacimlendirmeye girişmişlerdir.
Son düzenleme: